چگونه بیمه تکمیلی داشته باشیم؟

کلیه مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی (و افراد تحت تکفل آنها) می توانند از خدمات بیمه تکمیلی این سازمان استفاده کنند.

از آنجایی که از یک طرف پوشش های درمانی بیمه پایه تامین اجتماعی محدود بوده و از طرفی دیگر هزینه های درمانی رو به افزایش است بیمه تکمیلی به یک ضرورت تبدیل شده است.

بنابر این با استفاده از بیمه تکمیلی و مبلغی که ماهیانه بابت آن توسط شعبه مربوطه از شما کسر می گردد می توانید تا حدود 70 درصد از هزینه های درمانی خود را تحت پوشش بیمه قرار دهید.

همچنین افرادی که از بیمه اختیاری تامین اجتماعی استفاده می کنند و جز مستمری بگیران سازمان محسوب نمی شوند می توانند از بیمه تکمیلی انفرادی استفاده کنند.

تعرفه حق الوکاله وکیل در سال 99

آیین نامه تعرفه حق الوکاله ، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری در سال 99 از سوی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردید.

در اجرای ماده ۱۹ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ و ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹ و به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری مرکز و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضاییه “آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری” به شرح زیر است.

مستمری ازکارافتادگی غیر ناشی از کار

شرایط زیر جهت برقراری مستمری ازکارافتادگی غیر ناشی از کار، اجباری می باشد :

1 – دارابودن حداقل یک سال ( 365 روز) سابقه پرداخت حق بیمه ظرف 10 سال قبل از تاریخ حادثه یا شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی

2 – دارابودن حداقل 90 روز سابقه پرداخت حق بیمه ظرف یک سال قبل از تاریخ حادثه یا شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی

بیماری‌های حرفه ای

این نوع از کارافتادگی مرتبط با کار است و بیمه شده و کارگر در پی ارتباط مستمر با مواد و ابزارهای بیماری زا، قدرت کار را از دست می دهند.

در صورت اثبات، این نوع ازکارافتادگی نیز ناشــی از کار تلقی می شود و فرد با هر سابقه و سنی می تواند از مزایای بازنشستگی و درمان برخوردار شود.

بیماری‌های عادی

بیماریهای که بر اثر حادثه به وقوع پیوسته و منجر به از دست دادن توانایی کامل یا تقریبی فرد درانجام کارمحوله میگردد. مانند شکستگی ها، قطع عضو اعضای بدن و …

همچنین می تواند شامل بیماریهای غیر ناشی از کار بوده باشد که منجر به از دست دادن کامل توانایی شخص در انجام کار میگردد مانند سرطان، سکته،ام اس ، اعصاب و روان و …

مستمری از کار افتادگی صاحبان حرف و مشاغل آزاد

در صورتی که مدارک و مستندات متقاضیان صاحبان حرف و مشاغل آزاد پس از معاینه توسط کمیسیون پزشکی بدوی، به صدور رای و تعیین درصد از کار افتادگی جزیی و کلی، منتهی شود، مستحق دریافت از کار افتادگی می باشند.

منبع:https://dadmehromid.com/azkaroftadehi-condition/

شرایط درخواست بیمه اختیاری

پروسه درخواست بیمه اختیاری معمولا 2 ماه زمان می برد و در صورت تایید به شما کتبا اعلام می گردد.

سپس ظرف 20 روز باید به شعبه مربوطه مراجعه و قرارداد امضاء کنید.اولین پرداخت حق بیمه همزمان با انعقاد قرارداد صورت می گیرد.

در زیر شرایطلازم برای درخواست بیمه اختیاری نشان داده شده است:

شرایط و موارد استثناء :

  • اگر بیش از 55 سال سن دارید، معادل مدت مازاد سن خود، بایستی سابقه حق بیمه داشته باشید. یعنی اگر 58 سال سن دارید، برای درخواست بیمه اختیاری، باید حق بیمه ۳ سال را پرداخت کنید.
  • اگر 10 سال سابقه دارید، از شرط سنی معاف هستید. یعنی اگر 58 ساله هستید و 10 سال سابقه دارید، الزامی برای پرداخت 3 سال سابقه نمی باشد.
  • اگر قبلا یکبار قرارداد بیمه اختیاری منعقد کرده باشید، تا ۳ بار حق انعقاد بیمه اختیاری بدون شرط سنی خواهید داشت.

بیمه‌ شدگان اختیاری موظف‌ به پرداخت حق بیمه خود حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد به شعبه تامین اجتماعی می باشند،در غیر این صورت قرارداد لغو و ادامه بیمه موکول به درخواست جدید خواهد بود.

متقاضی بیمه اختیاری باید با در دست داشتن مدارک به شعبه تامین اجتماعی که سوابق پرداخت حق بیمه در آن متمرکز است، فرم های مربوطه را دریافت و تکمیل کند.

پس از انجام اقدامات فوق، شعبه موظف است حداکثر ظرف دوماه از تاریخ ثبت درخواست در دفتر شعبه، وضع متقاضی را از نظر استحقاق یا عدم استحقاق او بررسی و نتیجه را اعلام کند.

این پروسه شامل بررسی سن، سابقه، معرفی به کمیسیون پزشکی و دریافت نتیجه و سایر مراحل اداری متقاضی دریافت بیمه اختیاری می باشد.

آیا زن با بخشش مهریه می تواند طلاق بگیرد؟

بهره مندی زن از حق طلاق و بخشش مهریه دو موضوع جدا از هم هستند که گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند.در طلاق توافقی یا درخواست طلاق از طرف زن، زوجه معمولا مقداری از مهریه را در ازای طلاق از همسرش می بخشد.

البته این بخشش هیچ ارتباطی با به عدم پرداخت مهریه به زن حتی پس از طلاق نیز نداشته و مرد باید حتی در صورت حصول طلاق توافقی، مهریه همسر خود را پرداخت کند.

به استناد ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. همانگونه که از این ماده مشخص می‌شود، به محض اینکه عقدی میان طرفین واقع شد، زن مالک مهر می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند جلوی این مالکیت را بگیرد.

مهریه اگر مال معین نباشد که به مالکیت زن دراید چه در عقد دائم و چه در عقد موقت دینی است بر ذمه مرد و مثل هر طلب دیگری، طلبکار میتواند برای مطالبه آن به دادگاه رجوع نماید.

در مهریه نیز زن میتواند برای مطالبه مهریه خود از طریق دادگاه خانواده و یا اجرای ثبت اقدام نماید